Legevaktsentralen er en del av den medisinske nødmeldetjenesten og betjener nasjonalt legevaktsnummer 116 117 hele døgnet. Her vurderes alle henvendelser om øyeblikkelig hjelp.
Legevaktsentralen er døgnbemannet med to legevaktoperatører i kontrollrom tilknyttet nødnett og radiosamband. Operatørene har spesialkompetanse i medisinske vurderinger over telefon.
I telefonsamtalen vurderes den enkelte tilstands alvorlighets- og hastegrad i tråd med Legevaktsindeks, ett beslutningsstøtteverktøy utviklet av Norsk Kompetansesenter for Legevaktsmedisin. Operatørene gir medisinskfaglige råd og veiledning og sikrer befolkningen like, riktige og helhetlige helsetjenester ved å koordinere kontakt med riktig del av helsetjenesten:
- Tilstander som krever akuttmedisinsk hjelp, settes i direkte kontakt med Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral/Medisinsk Nødtelefon (113)
- Problemstillinger som krever øyeblikkelig hjelp i form av legevakttjenester ivaretas av legevakten i form av telefonkonsultasjon med og uten video, konsultasjon på legevakt, ved utrykning- eller sykebesøk. På dagtid henvises man til øyeblikkelig hjelp time hos egen fastlege
- Tilstander som ikke haster og kan vente, gis råd og veiledning, og henvises eventuelt for videre oppfølging hos den enkeltes fastlege
Det er viktig å merke seg at legevakten kun foretar øyeblikksvurderinger og at enhver tilstand i ettertid kan endre seg til det bedre, eller til det verre. Innringer bes rutinemessig om å ta ny kontakt ved forverring, eller manglende bedring, av ens tilstand.