Hva er praktisk bistand
Praktisk bistand hjemme begrenser seg til antall rom som er i daglig bruk som stue, kjøkken, bad, soverom og entre samt eventuelt trapp. Gjesterom og lignende inngår ikke.
Formålet er å hjelpe deg til å bo i eget hjem lengst mulig. Tjenesten gis etter «hjelp til selvhjelp» prinsippet og skal stimulere til egenaktivitet på bakgrunn av funksjonsnivå. Det innebærer at det kun er du selv ikke kan klare, ut fra funksjonsnivå, som du vil få hjelp til.
Tjenesten levers i samarbeid med hjemmesykepleien og tildelingsteamet.
Hvem kan søke om tjenesten?
Alle som bor i Nesodden kommune som på grunn av akutt eller kronisk sykdom/funksjonshemming har behov for hjelp til enklere renhold i hjemmet.
Vurderingsmomenter
Hjelpen vil bli vurdert ut fra den enkeltes behov. All hjelp tildeles etter en individuell og faglig vurdering hvor det tas hensyn til helse og funksjonsnivå. Behovet for hjelp vurderes kontinuerlig.
Pris
Det faktureres ut fra tiden utfører er i hjemmet, og etter takster basert på din inntekt.
Slik søker du
Du søker om praktisk bistand hjemme ved å sende inn en generell søknad om helse– og omsorgstjenester.
Gå til søknadssiden for helse- og omsorgstjenester
Fast dag
Tjenesten utføres på fast dag etter intervall satt av tildelingsteamet ut fra behov. Det er ikke faste klokkeslett for når tjenesten utføres. Du har heller ikke en fast utøver, dette variere ut fra hvem som er på jobb.
Skulle vi være forhindret fra å komme på avtalt dag vil du få beskjed. Faller oppdragsdagen på en helligdag så utgår denne og vil som oftest ikke erstattes med en annen dag. Dager som bortfaller faktureres ikke.
Oppgaver som utføres
- Støvsuging (inkludert møbler ved behov)
- Gulvvask
- Vask av håndvask, toalett og dusj (det man når uten å gå inn i dusjkabinett)
- Sengeskift
- Klesvask, inkludert å henge opp eller putte i tørketrommel
Tilleggsoppgaver - hvis spesifisert i vedtak
- Støvtørking - hvis bruker fysisk er hindret i å gjøre dette selv. Gjelder kun det som er mulig å nå stående på gulvet
- Vinduspuss - hvis dette er spesifisert i vedtak. Gjelder kun vinduer som kan tas stående på gulv, eller annet fast underlag som balkong eller terrasse (ingen stiger, taburetter eller liknende). Vinduspuss er væravhengig og vil gå på bekostning av det andre renholdet den dagen det utføres
- Oppvask - sette inn og ta ut av oppvaskmaskin
Handling
Hjelp til handling tilbys kun når alle andre alternativer som pårørende, annen privat hjelp, og nettbutikker med hjemkjøring er prøvd og ikke kan benyttes.
- Handleliste hentes av en ansatt i hjemmetjenesten. Det faktureres for den tiden det tar og etter gjeldene satser
- Handlingen utføres av Matleveranser dagen etter at handlelisten er hentet, og faktureres etter pris som er fastsatt av dem
- Det handles IKKE medisiner, alkohol eller uforsvarlig tunge mengder med mineralvann
Oppgaver som ikke utføres
- Hovedrengjøring
- Flyttevask
- Rengjøring av ekstra rom for gjester
- Rydding
- Pussing av sølvtøy
- Oppgaver som krever krabbing på gulv, eller klatring på stiger og krakker
- Hagearbeid og snømåking
- Stell av husdyr som lufting av hunder, eller tømming av kattetoaletter
- Riste eller banke tepper
- Løfte og flytte på tunge møbler
- Snu, eller løfte, tunge madrasser
Utstyr som kreves
Du må selv holde det utstyret som kreves for å utføre renhold. Dette omfatter:
- Støvsuger og poser til denne
- Bøtte og langkost, eller mopp
- Rene hele kluter til vask av vask og toalett samt gulv, eventuelt rene mopper til gulv
- Vaskemidler tilpasset overflatene de skal brukes på
Betingelser for å motta tjenesten
- Du må gi beskjed om du ikke er hjemme, eller av annen årsak ikke har behov for hjelp på avtalt dag. Hvis vi ikke får beskjed vil du bli fakturert for oppmøte
- Du må selv være i stand til å åpne døren hvis ikke annet er avtalt, og du har installert nøkkelsystemet som benyttes av hjemmesykepleien
- Du må sørge for at du har det utstyret som kreves for å utføre oppgaven og skaffe det som mangler
- Husdyr skal holdes adskilt fra de ansatte
- Dersom du røyker må du lufte før du får besøk og ikke røyke mens vi er hos deg. Våre ansatte har rett på et røykfritt miljø
- Adkomst til bolig må være fremkommelig, måkt og strødd. Husnummer må være synlig. Er det flere leiligheter i bygget må døren være merket med navn
Avbestilling av tjenester som mottas i perioden mandag t.o.m. fredag må avbestilles innen kl. 11.00 dagen før tjenesten skal mottas.
Avbestilling meldes på telefon: 66 96 46 46 mellom kl. 10.00-11.00.
Hvis ikke avbestilling er foretatt i tide vil tjenesten bli fakturert.
Kontaktinformasjon
Informasjon om tjenesten
Telefon: 66 96 46 46
E-post: line.vik@nesodden.kommune.no eller susanne.andresen@nesodden.kommune.no
Informasjon om søknad
Våre konsulenter kan hjelpe deg alle hverdager mellom kl. 10.00-14.00.
Telefon: 66 96 46 77
E-post: tildelingsteamet@nesodden.kommune.no
Møter med tildelingsteamet må avtales på forhånd.