Postliste og innsynInnsyn er et av de viktigste demokratiske virkemidlene vi har. Rettigheten er lovfestet, og skal blant annet sikre at den enkelte får innsyn i hva det offentlige foretar segAlle har rett til å se hva kommunen sender og mottar av post. Noe informasjon er imidlertid gradert av hensyn til personvern eller av andre hensyn. For å sikre at sensitive opplysninger ikke publiseres på nett, er det en forsinkelse på noen dager fra vi har mottatt/sendt et brev, til dette publiseres på nett Søk i postliste og bestill innsyn i dokumenter Kommunen har fulltekstpublisering av inngående og utgående post. Det vil si at all kommunikasjon som ikke er taushetsbelagt eller inneholder sensitive opplysninger, blir publisert i sin helhet. Hensikten med dette er å sørge for en åpen og offentlig tilgjengelig kommunal forvaltning.Søk etter saker og dokumenter i offentlig journal-postliste Bestilling av upubliserte dokumenter Du kan bestille innsyn direkte fra søk i postliste. Noen dokumenter vil ikke bli publisert, blant annet:Opplysninger som er underlagt taushetspliktSensitive personopplysninger som er nevnt i personopplysningsloven § 2 nr. 8Fødselsnummer, personnummer eller nummer med tilsvarende funksjonBilder av identifiserbare personerKvittering for nabovarsel og arkitekttegninger, plantegninger og/eller fasadetegninger o.l. Bruk innsynsskjema for å bestille dokumenter som ikke er publisertBestillingskjema kan også benyttes for å bestille innsyn i eldre saker, eller hvis du ønsker bistand for å finne dokumentasjon. I de tilfellene hvor du kjenner saksnummeret, er det fint om du oppgir dette i skjemaet. Eldre byggesaker (1900 til 2006) Innsyn i eldre byggesaker hos GeoDoc (tidl. BraArkiv)Kommunen har digitalisert sitt gamle byggesaksarkiv (saker fra perioden tidlig 1900-tall til 2006). Du er velkommen til å søke i denne databasen (GeoDoc) fra en publikums-PC i Tangenten, Kongleveien 2. Dersom det ikke er mulig for deg å komme til Tangenten for å gjøre søk i GeoDoc, kan Dokumentsenteret være behjelpelig med å hente frem ønsket dokumentasjon. Vi gjør oppmerksom på at det kan ta inntil 14 dager før du mottar dokumentene, men vi forsøker å utføre oppdraget så raskt som mulig. KontaktinformasjonDokumentsenter og postmottakTelefon: 66 96 44 00E-post: post@nesodden.kommune.no