Deling av eiendom

Kort fortalt

  • Hvis du ønsker å dele eiendommen din i to eller flere eiendommer må du søke kommunen om tillatelse.
  • Den som eier tomten kan søke om deling. Dersom det er flere eiere må alle skrive under på søknaden. 
  • Du må betale to gebyr: Ett for behandling av delingssøknaden, og ett for oppmåling av eiendommen.
  • Hos Kartverket.no finner du alt du tenger å vite om deling av eiendom

Hvem kan søke?

Den som eier tomten kan søke om deling. Dersom det er flere eiere må alle skrive under på søknaden. 

Hva skjer ved deling av eiendom?

  • Du får opprettet en ny selvstendig eiendom med eget gårdsnummer og bruksnummer.
  • Den nye eiendomsgrensen blir oppmålt, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig.
  • De nye grensene blir registrert i matrikkelen (eiendomsregisteret), og den nye eiendommen med det nye gårds- og bruksnummeret, blir tinglyst.
  • Du får blant annet tilsendt matrikkelbrev som viser kart over ny eiendom og arealstørrelse på den nye eiendommen.

Slik søker du

Før du sender inn søknad om deling må du bestille situasjonskart og du må nabovarsle. Dette gjør du gjennom e-Torg, Nesodden kommunes nettbutikk for digitale kartdata. 

Du må benytte søknad om tiltak uten ansvarsrett

  • Nabovarsling må være gjennomført før du sender søknaden om deling til kommunen
  • Legg ved et kart som viser dagens situasjon for eiendommen. Tegn inn nye ønskede grenser på kartet. Kartet må vise eiendomsgrensene, alle bygninger på eiendommen, og avkjørsel/adkomster. Kartet må vise eiendommens gårdsnummer og bruksnummer.
  • Lag et følgebrev som inneholder alle relevante opplysninger som du ikke får beskrevet i søknadsskjemaet, eller som ikke framgår av kartet. 
  • Du må sende inn skjemaet for rekvisisjon av oppmålingsforretning. Du finner informasjon og skjema for oppmåling på Kartverket sine nettsider.


 Dette er viktig å få med i følgebrevet:

  • tomteutnyttelse både for tomt som søkes fradelt, og for gjenværende tomt
  • størrelse på uteoppholdsareal for tomtene
  • avkjørsler, atkomster og parkeringsløsning for eiendommene
  • oversikt over vann- og avløpsledninger på eller nær eiendommen som krysser eiendommene
  • om det er behov for forhåndsuttalelse fra andre kommunale etater/myndigheter. Dette må i så fall vedlegges søknaden.
  • søknad om dispensasjon, hvis tiltaket ikke er i samsvar med reguleringsplan eller lov


Ved søknad om deling anbefaler vi at du avtaler tid for veiledning. Det kan være behov for flere vedlegg og dokumenter enn det som er listet opp ovenfor. Her kan du bestille tid for veiledning.

Selve søknadsskjemaet kan sendes per e-post: post@nesodden.kommune.no. Vedlegg som må ha originale signaturer ettersendes per post til Nesodden kommune, postboks 123, 1451 Nesoddtangen.

Behandlingstid

Behandlingstiden er 12 uker fra vi har mottatt komplett søknad. Hvis det skal registreres tilleggsareal utendørs, vil behandlingstiden være 16 uker i tillegg til de opprinnelige 12 ukene. 

Hva koster det?

Ved søknad om deling av eiendom må du betale gebyr.  Du må betale like mye i gebyr for saksbehandling av søknaden uavhengig om du får tillatelse eller avslag. Dersom delesøknaden blir godkjent må du også betale gebyr for oppmåling. I tillegg må du som søker dekke nødvendige tinglysingsgebyr.

Priser for alle plan- og byggetjenester finner du under gebyrsatser i Framsikt.
Du finner priser for deling av eiendom under Plan, bygg og geodata, kapittel 3 - Bygge- og delesaker.

Kontaktinformasjon og byggesaksveiledning

Det er flere måter å få veiledning på. Her finner du informasjon om de ulike mulighetene og hvordan du kontakter oss.