Bærum kommune lar seg inspirere av Tangenten

Det er 12 år siden ungdomsskolen, biblioteket, helsestasjonen, kulturskolen og deler av kommuneadministrasjonen flyttet inn på Tangenten. I dag er huset et naturlig samlingspunkt for mange på Nesodden. Nylig fikk Nesodden besøk av representanter for Bærum kommune som vil lære av vår erfaring med det åpne flerbrukshuset på Tangenten.

Fornebu er i utvikling og innbyggertallet skal vokse til hele 25 000 innbyggere. Tårnkvartalet skal med sitt nye folkebibliotek, skole og ungdomstilbud utvikles til en møteplass for hele Fornebus befolkning.

Cathrine Flood, avdelingsleder for Facility management i Bærum kommune tok derfor kontakt med  vår kommunalsjef Erik Eidem med et ønske om å få besøke Tangenten.

-Selv om Nesodden er mindre enn Bærum, er dere veldig innovative i det å være tidlig ute med å samle flere tjenester i samme bygg og tilby et åpent hus til befolkningen med både utlån og utleie. Vi er nysgjerrige på hvordan sambruket på Tangenten fungerer for dere i det daglige fordi bygget har samlet mange av de samme tjenestene som vi ønsker å samle i det nye bygget vårt.

Med seg i følge hadde Flood også Karianne Katla (tjenesteleder for helsestasjon), Hans Christian Ruud (spesialrådgiver skolebygg), Christer Aafloen (avdelingsleder Idrett), Trine O. Schøning (biblioteksjef) og Monica Leirvik (eiendomsforvalter som skal følge prosjektet).

En forsamling i kommunehuset - Klikk for stort bildeErik Eidem ønsket Bærum velkommen til omvisning på Tangenten Nesodden kommune

Kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester, Erik Eidem, ønsket representantene fra Bærum velkommen på kaffe, Andante-vafler og omvisning på bygget.

-Vi har i høy grad utnyttet fleksibiliteten i bygget gjennom de 12 årene vi har vært her. Størrelsen på ungdomskullene varierer jo litt, og bruken av bygget har også forandret seg gjennom årene. Nå venter vi på at politiet sannsynligvis også skal flytte inn her.

Tangentens historie

En mann i dress med saksdokumenter - Klikk for stort bildeKommunestyremedlem og tidligere varaordfører Erik Adland (H) Nesodden kommune

Erik Adland er en Høyre-politiker med fartstid siden 1987.  Adland har sittet nesten sammenhengende i kommunestyret siden den gang.

-På slutten av 30-tallet kranglet man om hvor kommuneadministrasjonen skulle ligge, og det ble ingen enighet før krigen brøt ut. Da tyskerne kom etablerte de brakker på Varden, og her flyttet da kommuneadministrasjonen inn etter krigen.  Det var et trekkfullt gammelt bygg.

Adland var varaordfører da planleggingsgruppen for det nye kommunehuset ble satt. Etter en idedugnad, skissetegninger og påfølgende arkitektkonkurranse landet prosjektgruppen til sist en samspillsentreprise med Skanska.

-Vi har heldige med timingen både for salget av bygget på Varden og med byggingen av Tangenten.  Bygget ble ferdigstilt noen millioner under budsjett og kommunen trengte nesten ikke ta opp lån for gjennomføringen.

Flerbruk var kongstanken

-Vi besøkte også andre kommuner for å se hvordan bibliotekene var utformet. Vi så først og fremst hvordan vi ikke ville ha det, forteller Adland videre.

-I vårt bibliotek kan alle reoler flyttes på, det er viktig slik at bygget er fleksibelt og åpent for utvikling og endringer. Det var viktig for oss å få barneavdelingen inn i første etasje, og få til et levende hus med gode rom for barna.

Vikarierende biblioteksjef Heidi Grytten setter pris på fleksibiliteten i bygget. I løpet av sine fire måneder i rollen har hun allerede rukket å ommøblere hele andre etasje.

Et biliotekareal med lesekrok og runde bokreoler - Klikk for stort bildeBiblioteket har reoler som kan flyttes rundt, noe som sikrer fleksibiliteten i bygget. Nesodden kommune

Erik Adland påpeker at kongstanken var at ingen skulle eie sine lokaler, verken ungdomsskolen, kulturskolen, biblioteket eller administrasjonen.

-Vi ville bryte siloene og sikre fleksibiliteten i bygget. Kommunedirektør og kommunalsjefer skulle sitte i åpent landskap sammen med resten av administrasjonen, den eneste som fikk sitt eget kontor var ordføreren. Det er det få andre kommuner som praktiserer en slik løsning.

-Enkelte var redde for ungdomsbråk og herverk, men det har vært et minimalt problem, forteller Adland videre.

- I det store og hele har det vært lite vedlikeholdsbehov på bygget og ungdommene og administrasjonen har etablert seg i sine soner uten de store utfordringene.

Et populært flerbrukshus i alle målgruppene

Arkitektene har hele veien vært opptatt av å skape et bygg som ungdom trives i, forteller Adland. -Det er høyt under taket og mange soner.

Servicevertene på Tangenten spiller en viktig rolle for å holde orden på huset, forteller Steinar Dahlen, virksomhetsleder for kultur og frivillighet. Han er opptatt av å få flere aktører inn på huset, og ønsker både frivilligheten og det private næringslivet velkommen.

-Vi driver med både utlån og utleie. Barne- og ungdomstilbud samt politiske råd og utvalg bruker huset kostnadsfritt.

Representantene fra Nesodden kommune er enige om at flerbruket er en nøkkel til trivselen for alle som bruker bygget.

-Det er fint for ungdommen å bli sett. Vi på biblioteket jobber også med å utvikle ungdomstilbudet på huset, forteller fungerende biblioteksjef Grytten.

En skolenbygning med grøntområder og undommer utenfor - Klikk for stort bildeUngdomsskolen holder til på Tangenten Nesodden kommune