Fra skolebenken til kommunen – medieelever styrker kommunikasjonsteamet

To dyktige elever fra Nesodden videregående skole skal hjelpe kommunikasjonsteamet å utvikle et lokalt bildebibliotek.  Vi ønsker Rymma og Pavle varmt velkommen til oss.

Rymma og Pavle er elever ved Nesodden videregående skole, og går nå andre året på informasjonsteknologi og medieproduksjon. Fremover skal de hjelpe kommunikasjonsteamet å utvikle et bidebibliotek.

Et bildebibliotek er en digital database eller et arkiv som inneholder et stort utvalg av bilder, illustrasjoner og videoer, som kan brukes til både nettsider, planer og sosiale medier. Bildebiblioteket skal organiseres etter kategorier, slik at det blir enklere for ansatte i kommunen å finne bilder som passer til å illustrere våre tjenester.

Elevene skal være med i kommunikasjonsteamets ukentlige møter og kommunikasjonsansvarlig Karianne Erlandsen har mange spennende oppdrag til dem.

-Det er veldig mye spennende som skjer i kommunen, og vi rekker dessverre ikke å være tilstede overalt.  Vi vil bli flinkere til å fortelle om kommunens tjenestetilbud og vi ønsker å være lokale og gjenkjennelige for innbyggerne når vi kommuniserer på nett.  Da spiller fotografiene vi bruker en veldig viktig rolle. Samtidig som vi trenger flere hender og hoder, synes vi det er fint å gi elevene muligheten til å bli kjent med arbeidslivet.

Fotografspirene er klare for oppgaven

Rymma Ruba er 16 år og kommer fra Ukraina. Hun flyttet til Nesodden med sin mor og søster for to år siden. Hun snakker allerede godt norsk og trives på medielinja.

-Jeg liker best å ta bilder av landskaper, avslører hun.

Pavle Popovic, er 16 år, og  fyller 17 i desember og trives veldig godt på Nesodden.

-Det jeg liker best er de fine strendene!

Pavle gleder seg til å hjelpe kommunikasjonsteamet å lage et bildebibliotek. Han liker å være fotograf:

-Det jeg liker best med fotografering er å ta bilder av naturen og himmelen og jeg er også ganske god på å ta portrett bilder. Jeg vil også lære meg å ta bilder av for eksempel basketball kamper eller fotball kamper og slikt.

To ungdommer i et bibliotek - Klikk for stort bildePavle og Rymma er klare for å fotografere Nesodden Nesodden kommune