Fritidskonto - en ny digital løsning for å søke støtte til barn og unge

Nesodden kommune jobber for å sikre at barn og unge, uavhengig av familiens økonomi, får mulighet til å delta i fritidsaktiviteter. Tidligere har dette blitt gjort gjennom aktivitetskortet, en ordning som har gitt økonomisk støtte til fritidsaktiviteter for familier med behov for dette. Fra nå vil aktivitetskortet erstattes av en ny og mer smidig løsning – fritidskonto.

Hva er Fritidskonto?

Fritidskonto er en del av den digitale plattformen Friskus, og tilbyr samme økonomiske støtte som aktivitetskortet, men med en mer brukervennlig løsning.

Hvem kan søke?

Ordningen er rettet mot barn og unge mellom 6 og 19 år.  Familier som er bosatt på Nesodden, og som trenger økonomisk bistand for å dekke kostnader knyttet til barn og unges deltakelse i fritidsaktiviteter, kan søke om støtte på opptil 2000 kroner per år/per barn.

Det kan søkes om støtte til alle typer organiserte fritidsaktiviteter som foregår regelmessig over en lengre periode. Foreningen som tilbyr aktiviteten må være en del av fritidskonto-ordningen, og disse foreningene vil være listet opp som valg i Friskus-portalen.

Overgang til Fritidskonto

Implementeringen av fritidskonto i Friskus er en del av Nesodden kommunes arbeid for å modernisere og forenkle støtteordninger, og vil gi familier en mer brukervennlig og fleksibel måte å administrere støtte til fritidsaktiviteter på.

For dem som allerede er kjent med aktivitetskortet, vil overgangen til fritidskonto være enkel. Herfra kan man dele tilgang til kontoen med andre familiemedlemmer, slik at flere kan administrere og betale for aktiviteter med kontoen.

Samarbeid og inkludering

For at fritidskonto skal fungere optimalt, er det viktig at så mange lokale lag, foreninger og organisasjoner som mulig blir en del av ordningen. Nesodden kommune oppfordrer derfor alle aktører som tilbyr aktiviteter for barn og unge til å delta.

Har du spørsmål om Fritidskonto?

Ta kontakt med oss på e-post: fritidskonto@nesodden.kommune.no eller ring Anette Isachsen på telefon: 90099796.

Sjekk ut Friskus sin aktivitetskalender og les mer om Fritidskonto hos Friskus.com

Ungdom som smiler ute i gresset - Klikk for stort bilde Nesodden kommune