I høst blir det klatrepark på Nesoddtangen

FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg) ved Nesoddtangen skole har tatt initiativ til og skaffet midler til å etablere en ny klatrepark. Klatreparken skal integreres i skolens uteområde og gjøre minimalt inngrep i naturen.

Elevene ved Nesoddtangen skole har lenge ønsket seg en klatrepark som kan brukes både i skoletiden og på fritiden. Skolegården har manglet fasiliteter som kan inspirere til mer variert lek og aktivitet. Nå ser FAU (Foreldrenes arbeidsutvalg) frem til å realisere dette ønsket gjennom etableringen av en klatrepark som gir både skolebarna og nærområdet en kreativ arena for lek og samspill.

Rom for lek og fellesskap

Klatreparken skal stimulere til egenorganisert lek og fysisk aktivitet, samtidig som den skaper et viktig samlingspunkt for nærmiljøet. FAU ønsker å utnytte et skogsområde rett utenfor skolens område, som allerede brukes aktivt av skoleelevene og oppleves som en del av skolens uteområde. Dette området vil være ideelt for den nye klatreparken.

Oversiktsbilde fra luften som viser hvor parken skal anlegges - Klikk for stort bildeNå får dette området en ny og tryggere klatrepark Nesodden kommune

Her var det tidligere en enklere klatrepark som var blitt til gjennom dugnadsarbeid.  På grunn av sikkerhetsutfordringer måtte den fjernes i påvente av en ny og tryggere versjon. Med bevilgede midler har FAU nå mulighet til å bygge en ny, sikker klatrepark med profesjonell hjelp fra Høyt & Lavt, et sertifisert firma som spesialiserer seg på slike anlegg.

Den nye klatreparken vil være et lavterskeltilbud som kan brukes uten tilsyn, med en maksimal høyde på 60 cm. Dette gjør parken tilgjengelig for alle barn, uavhengig av ferdighetsnivå. FAU håper at klatreparken vil bidra til økt trivsel og fysisk aktivitet blant barna, og at den vil bli et fristed for dem gjennom byggeprosessen som skal i gang.

Skogholt foran skolebygning - Klikk for stort bildeHer blir det klatrepark høsten 2024 Nesodden kommune

Bærekraft i fokus

Klatreparken skal bygges med hensyn til naturen rundt. Tau og vaiere vil festes forsiktig rundt trærne ved bruk av treklosser som beskytter dem mot slitasje. Dette gjøre klatreparken reversibel og sørger for at den etterlater et minimalt fotavtrykk i naturen. Materialene som brukes i parken, vil være miljøvennlige, som kjerneved av furu.

I områder hvor det er behov for dekke, vil bark bli brukt – et bærekraftig materiale som også benyttes i andre deler av skolens uteområde. Den lave høyden på klatreparken vil redusere behovet for tykke fallunderlag, noe som ytterligere bidrar til et bærekraftig design.

Et sosialt samlingspunkt for nærmiljøet

Klatreparken er ikke bare et tilbud for skoleelevene – den vil også være et viktig sosialt møtested for hele nærmiljøet. Parken vil bidra til en arena for fellesskap og lek, der både store og små, på tvers av generasjoner, kan møtes og samhandle. I en tid hvor det vil pågå flere store byggeprosjekter i nærområdet, kan klatreparken skape tilhørighet og være et naturlig samlingspunkt for både lek og sosialt samvær. Klatreparken vil også bli en integrert del av skolens undervisningstilbud. Den vil bli brukt i gymtimer og inngå som et tverrfaglig tilbud i læreplanen. Naturlige uteområder som dette stimulerer til variert fysisk aktivitet og bidrar til å redusere inaktivitet blant elevene.

Som det fremgår av en rapport fra NMBU:"Naturinnslag bidrar til flere ulike aktiviteter og reduserer inaktivitet. Slike uteområder appellerer til alle, uavhengig av kjønn."