I sommer kan du nyte strandområdet på Hesteløkka

Strandeiendommen Hesteløkka er åpen for allmenheten! Sparebankstiftelsen DNB og Oslofjordens Friluftsråd har kjøpt eiendommen, som dekker nesten fem mål, kun to minutters gange fra Nesoddtangen terminal. Dette gjør et nytt friområde tilgjengelig for alle. Kystledhytta skal få nødvendige oppgraderinger før den åpnes for booking.

Vakker strandsone - Klikk for stort bildeVakre Hesteløkka er åpnet for allemennheten Tore Henning Larsen

Nyt sommeren på Hesteløkka

Det er allerede mulig å benytte strandområdet på Hesteløkka, og alle oppfordres til å bruke området med varsomhet og respekt for naturen. Husk å ta med søppel hjem, unngå camping og overhold bålforbudet.

En blåmalt stue med tradisjonell møblering - Klikk for stort bildeDen gamle kunstnerboligen har svært sjarmerende innredning Tore Henning Larsen

En historisk perle

Historisk har Hesteløkka vært et hestebeite, og eiendommen har gjennom tidene huset både fiskerstue og malere, som Edvard Diriks, fetter av Edvard Munch. I dag består eiendommen av hovedhus, uthus og gjestehus. Med sin spennende historie og naturskjønne beliggenhet, vil Hesteløkka nå utvikles til et attraktivt friområde for Osloregionens befolkning.

Oslofjordens Friluftsråd vil samarbeide med flere aktører for å tilrettelegge for økt aktivitet og formidling av Hesteløkkas historie. Målet er å ivareta miljøet, bygningene og naturen, samtidig som området gjøres tilgjengelig for allmenheten.

Tre smilende mennesker med jordbærfat - Klikk for stort bildeAnette Isachsen, Steinar Dahlen og Anne Dybevold er glade for at Hesteløkka nå er tilgjengelig for alle. Tore Henning Larsen

Ærverdig markering av overtakelsen

For å markere overtagelsen, inviterte Oslofjordens Friluftsråd og Nesodden kommune interesserte til en sommerlig feiring inspirert av tidlig 1900-tallet. Ordfører Cathrine Kjenner Forsland og direktør Espen Søilen ønsket velkommen, og det ble holdt historiske tilbakeblikk, musikalske innslag, omvisning og opplesning fra Kathrine Geards bok «Kunstnerkommunen – Skisser fra Nesodden».

Ordfører Cathrine Kjenner Forsland og representanter for Oslofjordens friluftsråd Tore Henning Larsen