Innspillsmøte om eiendommen Hesteløkka

Sparebankstiftelsen DNB og Oslofjordens Friluftsråd har kjøpt eiendommen Hesteløkka på Nesoddtangen, og inviterte interessenter til et innspillsmøte for bruk av eiendommen i Tangenten 11. mars.

Mennesker som sitter ved bord og ser på en presentasjon i et møtelokalet - Klikk for stort bilde

Møtets formål

Eiendommen Hesteløkka er på nær fem mål og ligger to minutters gange fra Nesoddtangen brygge, og med dette er et vikitg friområde sikret og gjort tilgjengelig for allmennheten. Oslofjordens Friluftsråd (OF) og Nesodden kommune inviterte interessenter til et innspillsmøte mandag 11. mars, angående bruk av eiendommen, hvor målene er å:

• Bedre allmennhetens tilgang til Hesteløkka som friluftsområde, og tilby utleie av Kystledhytte fra 2025.
  • Tilrettelegge for økt aktivitet og formidling av Hesteløkkas historie.
  • Ivareta Hesteløkka sitt miljø, bygg, historie og natur.

Agenda

• Utvikling av Hesteløkka som destinasjon for fritids -og rekreasjonsbesøk, Espen Søilen, direktør Oslofjorden Friluftsråd.
  • Utvikling av kyststi Hornstranda-Bergveien, Martin Lundquist - virksomhetsleder Park, idrett og friluftsliv.
  • Innspill og idémyldring om blant annet mulige aktiviteter på området samt forum for utvikling

Espen Søilen og Martin Lundquist innledet med å snakke om utvikling av Hesteløkka som destinasjon for fritids-, og rekreasjonsbesøk, og utvikling av kyststi.

Utviklingsarbeidet på Hesteløkka vil gjøres i samarbeid med flere ulike aktører. OF har høy kompetanse på, og lang erfaring med, utvikling av friområder til destinasjoner. Det vil gi gode muligheter for forvaltning, drift og utvikling av Hesteløkka, som friområde og destinasjon i Osloregionen.

Seniorrådgiver i OF Terje Andresen kunne vise de fremmøtte noen flotte bilder fra huset og Stein Turtumøygard (FNF, Nesoddmarkas venner og Nesodden historielag) beriket møtet med historier om Hesteløkka.

Møtereferat

Her kan du lese referat fra innspillmøtet om Hesteløkka 11.03.2024 (PDF, 259 kB)

Presentasjon worskshop Hesteløkka 11.03.2024 (PDF, 710 kB)

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål, ta kontakt med Martin Lundqvist, virksomhetsleder Park, idrett og friluftsliv.
E-post: martin.lundquist@nesodden.kommune.no