Kommunebarometeret er en sammenligning av landets kommuner basert på 157 nøkkeltall innen 12 sektorer. Formålet med barometeret er å gi beslutningstakere en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver ulike tjenester. Resultatene gir en indikator på hvordan kommunen drives i forhold til sammenlignbare kommuner, noe som gir en verdifull mulighet til å stille spørsmål ved ulike sider av driften og, ikke minst, lære av andre.
Nesoddens skoler har prestert godt flere år på rad, og i målingene fra 2023 rangeres de som nest best i landet. Sektoren inneholder 19 nøkkeltall De viktigste nøkkeltallene i sektoren er avgangskarakterer, nasjonale prøver på 10. trinn og utdanningsnivået til lærerne.
Lærerne hylles for innsatsen
-Nesoddskolen har fantastiske elever, engasjerte foresatte og dyktige ansatte, sier kommunalsjef for skole og oppvekst, Ronny Trogstad. -Skolene jobber målrettet med en rekke fellestiltak som styrker kvalitetsutviklingen i skolene. Dette er et kontinuerlig arbeid som krever fokus og tid. Nesoddskolen samarbeider tett med eksempelvis Oslomet gjennom prosjekter knyttet til lesing og skriving. Etter- og videreutdanning prioriteres for lærerne.
Rektor ved Alværn ungdomsskole, Ingrid Birgitte Hamnes
Nesodden kommune
Systematisk innsats gir resultater
Rektor ved Alværn ungdomsskole, Ingrid Birgitte Hamnes, fremhever lærernes systematiske innsats
– På skolene jobber faglig dyktige og engasjerte lærere og fagarbeidere. Som skoleledere har vi vært bevisste på å videreutvikle, og ta vare på profesjonsfellesskapet på skolen. Det handler om å løse oppgaver i fellesskap. Alle ansatte er viktige og ingen skal være alene om vanskelige oppgaver. God dialog om elevenes læring, utvikling og mestring danner utgangspunktet for planarbeidet og skolens systemutvikling. Fokus på mestring og trivsel er viktige premisser i undervisningen.
Ordfører Cathrine Kjenner Forsland
Nesodden kommune
Ordføreren gratulerer elever og lærere
– En viktig årsak til at vi nådde så høyt i målingen er utdanningsnivået og kompetansen til de flinke lærerne og laget vi har rundt elevene våre. Plasseringen er en viktig anerkjennelse av det daglige arbeidet deres, sier ordfører Cathrine Kjenner Forsland.
– Det er mange som ønsker å jobbe på skolene våre, noe som understreker skolenes sterke omdømme og det gode arbeidsmiljøet vi har i kommunen.
– Å sikre barn en god skole er en av de viktigste oppgavene vi har som samfunn. En god skole er helt avgjørende for å kunne gi alle barn like muligheter, skape et samfunn med små forskjeller, og legge grunnlaget for aktive og engasjerte samfunnsborgere, avslutter ordføreren.