Møteplass for unge på Fagerstrand

Nesodden kommune, Nesodden Kulturskole og Kultur og frivillighet arrangerte en workshop på Parlamentet ungdomshus 9. april 2024. Målet var å forbedre tilbudet til ungdom og ta tak i utfordringene de møter på Fagerstrand.

Mann foran skjerm - Klikk for stort bildeSteinar Dahlen fra Nesodden kommune Nesodden kommune

Alle ønsker et trygt, inkluderende og berikende miljø for ungdommene på Fagerstrand.  Det bør også være en mulighet for frivillige å bidra på en meningsfull måte og gjøre en forskjell i lokalsamfunnet. Omtrent 30 personer deltok på workshoppen. Kommunen informerte om dagens situasjon på Fagerstrand,  presenterte data fra Ungdata jr. undersøkelsen, og informerte om overgangen fra Aktivitetskort til den nye Friskus-modulen, Fritidskonto.

Det ungdommene ønsker seg

Røde Kors Fellesverket har mye erfaring med ungdomstilbud og samarbeider gjerne med oss for å utvikle møteplasser på Fagerstrand. Representantene fra kommunen la stor vekt på å høre fra ungdommene selv. Rundt 15 ungdommer deltok og delte sine meninger. De ønsker seg et sted å møtes, snakke sammen og være sammen fysisk, og de vil gjerne møte ungdom fra nærliggende steder, som Fjellstrand.

Nytt ungdomstilbud til høsten

Nesodden kommune jobber med å starte opp et ungdomstilbud fra høsten 2024. Vi søker nå etter ungdomsarbeidere som kan jobbe tirsdager og fredager fra høsten 2024. Vi ser etter trygge, unge voksne som kan skape gode relasjoner til ungdommene. Det er også ønskelig med kunnskap om gaming, digitale kanaler og datakultur. Arbeidsoppgavene vil være planlegging og gjennomføring av fritidsaktiviteter for ungdom mellom 13 og 18 år.

For mer informasjon om prosjektet, kontakt: