Nå er årets influensavaksine tilgjengelig

Nå er det tid for å ta årets influensavaksine. For best beskyttelse bør vaksinen tas i oktober eller november, før influensasesongen starter.

Influensa kan ramme alle, men noen grupper har høyere risiko for å bli alvorlig syke. For eksempel kan influensa føre til lungebetennelse eller gjøre kroniske sykdommer verre. Ved å ta influensavaksinen får du beskyttelse mot viruset. Det tar 1-2 uker før vaksinen virker, og den gir sjelden alvorlige bivirkninger. Vaksinen må tas årlig, fordi influensaviruset stadig forandrer seg, og vaksinen tilpasses de virustypene som sirkulerer. For best beskyttelse bør vaksinen tas i oktober eller november, før influensasesongen starter.

Informasjon om influensavaksinen fra FHI

Hvem bør vaksinere seg?

Personer i risikogrupper, som eldre og personer med kroniske sykdommer, anbefales å ta influensavaksinen.  Alle som vil kan ta vaksinen, og mange arbeidsgivere tilbyr sine ansatte å ta den kostnadsfritt  i arbeidstiden.  Mange småbarnsforeldre ser på det som en god investering selv om de ikke er risikogruppene. I Nesodden kommune gjennomførte vi vaksinering av ansatte denne uken. Hvis din arbeidsgiver ikke har en slik ordning kan du kontakte fastlegen og få vaksinen der.

Barn og voksne i følgende risikogrupper bør ta influensavaksine årlig:

• 65 år eller eldre

• Beboere i sykehjem og omsorgsboliger

Barn og voksne med:

• kronisk lungesykdom

• kronisk hjerte- og karsykdom

• kronisk leversvikt

• kronisk nyresvikt

• kronisk nevrologisk sykdom eller skade

• nedsatt immunforsvar

• diabetes mellitus, type 1 og 2

• svært alvorlig fedme (BMI over 40)

• annen alvorlig eller kronisk sykdom

• Gravide fra 12. svangerskapsuke

• Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år.

To smilende sykepleiere ved vaksinebord - Klikk for stort bildeVaksinasjonskoordinator, Irena Stjepanović Vatlum og Linda Kjøniksen satte denne uken vaksiner på kommunens ansatte. Nesodden kommune