Nesodden kommune kåret til årets bedre VANN-kommune

På årskonferansen til Norsk Vann ble Nesodden kommune kåret til årets bedreVANN-kommune. Utmerkelsen anerkjenner arbeidet som gjøres for å sikre innbyggernes vannforsyning og en god avløpstjeneste.

Formålet med bedreVANN er å produsere nasjonal og kommunal statistikk. Denne statistikken fungerer som et grunnlag for sammenligning og hjelper vannbransjen med å forbedre kvaliteten på vann- og avløpstjenestene, samt arbeidet med kostnadseffektivitet og bærekraft.  Nesodden har utmerket seg med gode resultater i flere år og for første gang har vi nå vunnet prisen.

Prisvinnerne smiler og holder på et diplom - Klikk for stort bildeRoger Taaje og Niclas Wigforss mottok den gjeve prisen på vegne av avdelingen. Thomas Langeland Jørgensen, Norsk Vann

Innsats over tid

Arbeidet som Nesodden har utført for å fortjene denne utmerkelsen har pågått over mange år, sier Reidun Isachsen, virksomhetsleder for infrastruktur og vannmiljø.

-Kommunen var blant de første til å rehabilitere gamle vann- og avløpsledninger med gravefrie metoder, kjent som "No-dig". Dette er bærekraftig både økonomisk og miljømessig. Vi har også lagt stor vekt på samarbeid med andre kommuner, ved å overføre avløpsvann til Veas i Asker for rensing, og vi har sikret god reservevannsforsyning fra Bærum. I tillegg til utbygging av store overføringssystemer, har kommunen målrettet arbeidet med å utvide det kommunale vann- og avløpsnettet i eksisterende bebyggelse. Dette har bidratt til å minske utslipp fra forurensende private avløpsanlegg, og dermed redusert forurensningen av fjorden. Det har også gjort det mulig for kommunen å tilby bedre drikkevann til flere av innbyggerne.
-Å motta denne prisen er en viktig anerkjennelse og en motivasjon for å fortsette det gode arbeidet, uttaler virksomhetslederen.

Nesoddens ordfører Cathrine Kjenner Forsland er også stolt over medarbeiderne i infrastruktur og vannmiljø.
-Jeg vil berømme VA-avdelingen og den innsatsen de ansatte gjør for å sikre gode tjenester til innbyggerne på Nesodden. Gratulerer til dere alle!

Smilende kvinner avbildet utenfor kommunehuset Tangenten - Klikk for stort bildeVirksomhetsleder Reidun Isachsen sammen med ordfører Cathrine Kjenner Forsland Nesodden kommune

Vannforsyningen i fremtiden

Å sikre kommunens vannforsyning for fremtiden byr på mange utfordringer. For at vannverket på Bleksli skal kunne driftes med optimal kapasitet må filtrene få en nødvendig oppgradering, noe som er under arbeid.  Kommunen må også rehabilitere eller bygge ny demning i 2026, etter pålegg fra NVE. Vi forbedrer for øvrig vår beredskap betydelig når vannforsyningen fra Bærum er ledet helt frem til høydebassenget på Varden.

Virksomhetsleder Reidun Isachsen understreker viktigheten av å fokusere på både drikkevann og avløp.

-Klimatilpasning er en utfordring, spesielt med hensyn til overvann som havner på avveie. Kommunen har investert mye i rehabiliteringen av ledningsnettet, og nå er de største utfordringene knyttet til lekkasjer i private stikkledninger. Alle rørtyper har en begrenset levetid. Driften av vannverket på Bleksli byr også på utfordringer, da klimaendringer negativt påvirker kvaliteten på råvannet.

-Nesodden kommune er forpliktet til å opprettholde en god beredskap for vannforsyningen. Det er også essensielt å vedlikeholde trykket på rehabilitering av avløpsnettet for å minske innlekking i rørene og redusere overløp som kan forurense fjorden. Vi har flere store investeringsprosjekter igjen, som det er kritisk å utføre raskt og effektivt, med høy kvalitet og til riktig pris.

Avgjørende med dyktige fagfolk

På Nesodden, som i resten av landet, er det utfordringer med å rekruttere både vann- og avløpsingeniører og driftspersonell med høy fagkompetanse.

Virksomhetsleder Isachsen rapporterer om et utmerket arbeidsmiljø, med nært samarbeid mellom prosjekt-/forvaltningsavdelingen og driftsavdelingen.

-Gruppen utstråler en utrolig positivitet, og alle er dedikerte til å bistå hverandre med arbeidsoppgaver. Driftspersonalet liker å ankomme kl. 6.45 for å nyte en kopp kaffe før arbeidsdagen starter. Jeg vil gjerne takke alle ansatte for den innsatsen de gjør hver dag!