Nesoddtangen skole fikk besøk av kunnskapsministeren

Nesodden har sikret seg  andreplassen i Kommunebarometerets skolemåling, og nå vil sentrale politikere lære mer om arbeidet som ligger bak de gode resultatene.

To smilende damer i skolegården - Klikk for stort bildeKunnskapsministeren ble tatt godt i mot av ordføreren og elevrådslederne fra Nesoddtangen. Nesodden kommune

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har ansvar for å gjennomføre regjeringens politikk for barnehager, grunnskole, videregående opplæring og folkehøgskoler. Tirsdag 10. september besøkte hun Nesodden for å møte ordfører Cathrine Kjenner Forsland og la seg inspirere av det gode arbeidet som gjøres i skolesektoren på halvøya.

Kommunalsjef for skole og oppvekst, Ronny Trogstad, ønsket henne varmt velkommen og sørget for at hun fikk besøke Nesoddtangen skole og møte både rektorer og elever fra Nesodden. Statsråden og hennes følge fra Kunnskapsdepartementet ble møtt i skolegården av leder og nestleder fra elevrådet, Oliver Finstad Warål 7C og  Ingrid  Atctander – Vika 7a. I foajeen ble følget ønsket velkommen med en egenkomponert skolesang fra 2. klasse.

To barn håndhilser på formelt kledt kvinne - Klikk for stort bildeElevrådslederne fikk håndhilse på statsråden; Ingrid Arctander-Vika og Oliver Finstad Warål. Nesodden kommune

Lærere og elever som trives er suksessfaktoren

Christin Frøland er rektor på Nesoddtangen, Nesoddens største skole. Hun tar imot følget fra kunnskapsdepartement og kommuneadministrasjonen på skolens personalrom. Nesoddtangen en veldrevet og stabil skole over lang tid, slik vi ser det sier  rektoren.

-I ledelsen på Nesoddtangen er det både rektor, assisterende rektor og to inspektører. Vi er heldige å har en spasialpedagogisk koordinator  , en sosiallærer, SFO-leder og et sterkt FAU. Samarbeidet med FAU og foresatte  er viktig for oss.

Videre forteller Frøland at en del av lærerne har pensjonert seg i senere tid, og derfor har det blitt rekruttert  flere  nye lærere.

-Det er viktig med en god balanse mellom erfarne og nye utdannede lærere, det skaper et godt profesjonsfellesskap  i organisasjonen. Vi har studenter i praksis fra OsloMet, og mange av dem kommer tilbake som søkere og ønsker  å bli fast ansatt. Det er en tillitserklæring som viser at her er det godt å jobbe.

-Så hvorfor trives lærerne så godt på Nesoddtangen?

-Det kan være mange faktorer, men det kan være at vi jobber strukturert og målrettet for det profesjonelle  læringsfellesskapet, sier rektor Frøland.

-Vi verdsetter både erfaringsutveksling og kollegaobservasjon. Vi ønsker å fremheve personalet når vi har utviklingstid, fordi vi ser hvor verdifull og bred kompetanse de besitter. Vi har et godt elevsyn og er jobber kontunuerlig for et trygt og godt læringsmiljø.

Rektoren er opptatt av raushet, tillitt , glede  og  humor i hverdagen  slik at både lærere og elever trives. Økt trivsel skaper høyt lærongsmiljø.

Mangfoldet av elevene sier at de trives på Nesoddtangen skole.

-Også har vi fjernet mobilene deres, skyter kommunalsjefen inn, en viktig beslutning som er regulert ved forskrift.

 

Forebygger utenforskap i ungdomsskolen

Kari Nessa Nordtun lytter også interessert når det fortelles om arbeidet som gjøres på ungdomstrinnet.

Formelt kledt mann forklarer to sittende kvinner - Klikk for stort bildeVil forebygge utenforskap: Ronny Trogstad formidler kommunens målrettede arbeid for å redusere ufrivillig skolefravær Nesodden kommune

-Vi er svært opptatt av å forebygge utenforskap blant unge og jobber aktivt med tidlig innsats, forteller Ronny Trogstad. Vi har veldig gode tall for gjennomføring av videregående opplæring, signifikant bedre enn landet for øvrig. Graden av gjennomføring har vært høy over flere år. Det er vi stolte av, og det må vi fortsette å jobbe for.

Trogstad medgir likevel at ufrivillig skolefravær er en stor utfordring, og bakgrunnen for den nyopprettede prosjektlinjen på Alværn ungdomsskole.

Ingrid Hamnes, rektor på Alværn, utdyper oppdraget til prosjektskolen.

-Mange skoler opplevde frafall, og håndterte det på ulike måter. Vi fikk i oppdrag å samle innsatsen og jobbe fleksibelt for å ta hånd om disse elevene, slik at vi kunne få dem tilbake til fellesskapet. Det er alltid en grunn til at noen faller utenfor, det kan være miljø, samspill med andre, sensitivitet osv. Vi tilpasser oss individene, men fellesskap og tilhørighet skal alltid være i fokus hos oss.

To kvinner i samtale , sittende ved et bord - Klikk for stort bildeRektor ved alværn, Ingrid Hamnes forteller kunnskapsministeren om prosjektlinja. Nesodden kommune

Nå har flere av elevene begynt på videregående, og rektor Hamnes håper de er rustet for å fullføre der.

-Arbeidet med prosjektlinja krever mye, men vi tror det vil lønne seg for samfunnet. Dette er viktig både for elevene selv og deres familier.

 

Tilskudd til trykte lærebøker er viktig

Som ordfører er jeg veldig stolt av Nesodden-skolen, sier Cathrine Kjenner Forsland.

-Vi er kåret til den nest beste skolen i landet, og vi har hatt topplasseringer gjennom mange år.

Ordføreren påpeker at dette ikke er tilfeldig, men et resultat av systematisk arbeid. På Nesodden er det godt samarbeid mellom politikk og administrasjon, og ikke minst med de fantastiske lærerne som hun er opptatt av å hedre.

-Å sikre barn en god skole og en god oppvekst er et av våre viktigste samfunnsoppdrag, det reduserer forskjeller og forebygger utenforskap.

Ordføreren og kunnskapsministeren er begge opptatt av gode rammer for å styrke lese- og skriveferdigheter.

-Vi setter også stor pris på tilskuddet til trykte lærebøker, sier ordføreren til kunnskapsmisteren.

-Skolebøkene er et viktig satsningsområde for oss som vi har valgt å prioritere innenfor eget budsjett. Vi er også opptatt av samarbeid med biblioteket for mer leselyst og ikke minst av praktisk læring slik vi fikk være med på hos 7. klasse når ministeren var på besøk, sier Cathrine.

Ordfører Cathrine Kjenner Forsland snakker med elevene i 7.klasse - Klikk for stort bildeElevene synes det var kult med politikerbesøk i mattetimen: Ingrid Arctander-Vika, Sudaysi Skkr, Olav Sommer Midtun, Maja Birgitte Thorud Olsen og ordfører Cathrine Kjenner Forsland Nesodden kommune