Nyoppussede ungdomsboliger til leie på Nesoddtangen

Nesodden kommune, ved virksomhet eiendom, har pusset opp flere av ungdomsboliger i Kløverveien 7-9 og de er nå klare for nye beboere. Den toetasjes bygningen består av 12 leiligheter.

Eiendom ved boligadministrasjon melder at 8 av 12 ungdomsboliger nå er ledige.  Å leie en ungdomsbolig er en unik mulighet for unge voksne som ønsker å finne seg et sted å bo med overkommelige leiekostnader. Beliggenheten er sentral ved Tangen senter, med gangavstand til buss og båt. Leilighetene er ca. 42 m² og inneholder gang, bad, soverom og kombinert kjøkken/stue.

Vilkår og tildelingskriterier for ungdomsboliger

Boligene leies bare ut til personer mellom 18 og 30 år. Leietiden er maks 3 år, og det er ikke mulighet for å forlenge denne etter at leietiden har utløpt. Husleien er 9 000 kr per måned, inkludert strøm og grunnpakke for TV. Leietaker må ha opprettet en BSU-konto og spare minimum 500 kr per måned.

Boligene skal tildeles ungdom som er folkeregistrert på Nesodden. Søker må vise inntekt som dekker husleien og skal ikke ha eid bolig tidligere. Boligene er primært ment for én person, men kan også bebos av par eller foreldre med barn. Depositum på tre måneders husleie kreves før innflytting. Seniorrådgiver i kommunen, Laila Finstad, informerer om at tildeling skjer ved trekning dersom flere er interesserte.

To av boligene har livsløpsstandard og kan tildeles rullestolbrukere, forteller Finstad. Hvis det ikke er behov blant rullestolbrukere, vil de tildeles ordinære ungdommer. To andre boliger er forbeholdt sosialt vanskeligstilte ungdommer. Boligene skal fungere som gjennomgangsboliger, og tildelingsteamet vil vurdere mer langsiktige boligløsninger for disse leietakerne.

Søknadsskjema og mer informasjon finner du her.

Et godt bomiljø er viktig

Det er spesialskrevne kontrakter og husordensregler for boligene. Hver vår arrangeres dugnader hvor leietakerne anbefales å delta. Dersom det oppstår feil og mangler ved faste installasjoner, håndteres dette av eiendomsavdelingen på tlf 40402208.

Portrettbilde av ordfører Cathrine Kjenner Forsland på biblioteket på Tangen - Klikk for stort bildeCathrine Kjenner Forsland

Vi må satse på de unge

Ordfører Cathrine Kjenner Forsland er veldig glad for at kommunen kan tilby nyoppussede ungdomsboliger til leie.

- Dette tiltaket er veldig bra for fellesskapet vårt. Jeg mener vi må satse på de unge, og gi flere muligheten til å bli boende i kommunen. Å gi unge mennesker tilgang til boliger som passer deres behov og økonomi er viktig for å skape et inkluderende samfunn.