Planleggingen av årets TV-aksjon er i gang

Årets TV-aksjon, avholdes 20. oktober og går til Barnekreftforeningens arbeid med å etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Her kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet er under behandling.

I kommunekomiteen for TV-aksjonen på Nesodden deltar både ordfører, kommunelege og representanter fra frivilligheten, Sunnaas, områdelederne og kommunen. Den 21. august hadde komiteen sitt kick-off på Tangenten.

"Vi blir stadig flere som tar et felles løft. Med den fantastiske gjengen som møtte opp i går, er jeg overbevist om at vi kommer til å sette rekord i årets innsamlingsaksjon," sier ordfører Cathrine Kjenner Forsland.

Sammen for små helter

Hver annen dag får et barn i Norge kreft. Kreftbehandling for barn kan vare i flere år, og det er derfor essensielt å støtte familiene som rammes. Innsamlede midler vil gå til etablering av familiehus nær sykehusene i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo, hvor alvorlig syke barn kan være sammen med sin familie. Familiehusene vil gi familier med alvorlig syke barn, uavhengig av diagnose, muligheten til å skape et hjem borte fra hjemmet.  Her kan du lese mer om Barnkreftforeningens arbeid.

TV-aksjonen feirer 50 år i år

NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon målt i antall frivillige og innsamlede midler per hode. I 2024 er det 50 år siden den første TV-aksjonen ble avholdt i 1974.

Ordføreren håper på rekordoppslutning med mange bøssebærere og givere. Hun leder selv kommunekomiteen, men er mest opptatt av å fremheve de frivillige ildsjelenes innsats. Anne Louise Pålsrud og Hilde Iverslien fra Flasken planlegger nå en støttekonsert til inntekt for aksjonen på Flasken lørdag 12. oktober. Ordfører Cathrine Kjenner Forsland ser frem til å delta. Samme dag planlegger Hydra et arrangement på Tangen. Den samfunnsengasjerte MC-klubben samlet inn 22 000 kroner til Leger Uten Grenser i 2022, og utfordrer nå Nesodden Trialklubb til å delta i TV-aksjonen.

Ønsker du å bidra til innsamlingen gjennom sosiale medier eller gå med innsamlingsbøsse på aksjonsdagen?

Meld deg på nå

Mange smilende mennesker i t-skjorter med tv-aksjonens logo - Klikk for stort bilde Nesodden kommune