Presentasjon av kommunedirektørens budsjettforslag for 2025

Torsdag 24. oktober fikk kommunestyret presentert kommunedirektørens forslag til budsjett og økonomiplan for 2025-2028.  Kommunedirektørens forslag består av budsjett for 2025, økonomiplan for de påfølgende tre årene, og hva kommunen skal jobbe med i den kommende fireårsperioden. Budsjettforslaget skal behandles i formannskapet 27. november og i kommunestyret 11. desember.

Personer som holder en presentasjon i en sal - Klikk for stort bilde Nesodden kommune


Her kan du lese kommunedirektørens budsjettforslag for 2025-2028. 

Her kan du se kommunedirektørens presentasjonen av budsjett og økonomiplan (KommuneTV)

Kommunedirektørens oppsummering

Uro i verden påvirker kommunen

Det er fortsatt stor uro i verden. Krig i både Midt-Østen og Ukraina preger nyhetsbildet, og dette skaper usikkerhet som igjen kan påvirke kommunens økonomi. Det er blant annet usikkerhet knyttet til inflasjon, kronekurs og rentenivå. Finansmarkedet er vel enige om at det vil komme rentenedsettelser framover, men fra hvilket tidspunkt er fortsatt uklart. 

Skatteinntekter

Det vil også være usikkerhet knyttet til om skatteinntektene framover vil være på budsjettert nivå eller ikke - i 2024 vil de fleste kommuner oppleve at skatteinntektene blir vesentlig lavere enn budsjettert. Omleggingen av inntektssystemet fra og med 2025, der skatt på utbytte og formuesskatt hhv. fjernes og halveres fra kommunenes skattegrunnlag, vil også medføre lavere ekstraordinære skatteinntekter i årene framover. Årene med ekstraordinært høye skatteinntekter kan derfor se ut som et tilbakelagt stadium. 

IKT-sikkerhet

At trykket på IKT-sikkerhet øker, er et ufravikelig faktum. Den forebyggende sikkerheten utfordres stadig av profesjonelle kriminelle og statlige aktører med store ressurser. Det blir derfor viktig i årene framover å sørge for gode og trygge IKT-systemer. 

Omprioriteringer og effektiviseringer

I dette budsjettet har kommunedirektøren gjennomført omprioriteringer, slik at totalt sett er det lagt inn nye tiltak for om lag 24 mill. kr, og foretatt effektiviseringer for 17 mill. kr. Netto har altså virksomhetenes budsjetter blitt styrket med i overkant av 7 mill. kr. I tillegg har alle virksomheter fått kompensasjon for lønns- og prisvekst. 

Store investeringer

Nesodden kommune har et ekspansivt investeringsbudsjett i økonomiplanperioden. Både Nesoddtangen, Alværn og Myklerud skole skal oppgraderes, det samme skal sykehjemmet og  det skal bygges ny flerbrukshall på Tangen. Både pasienter på sykehjemmet, elever/lærere og idretten fortjener at kommunen sørger for gode rammevilkår. 

Alle disse investeringene vil medføre høye finansutgifter, og en større del av kommunens inntekter vil måtte gå med til å betale renter og avdrag. Kommunen blir spesielt sårbar for renteøkninger. Det er derfor viktig at man i samme periode sørger for et høyt netto driftsresultat og høyt disposisjonsfond, slik at man har buffere å tære på til å møte uforutsette svingninger i økonomien eller i befolkningens behov. 

Kommunedirektøren foreslår ikke å innføre eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger i økonomiplanperioden, men varsler at det vil være en mulighet om man ikke klarer å holde lånegjelden på et forsvarlig nivå. 

Netto driftsresultat på 2,3%

Kommunestyret har vedtatt finansielle måltall, som bl.a. sier at netto driftsresultat skal være på 2,3 % av driftsinntektene, og kommunedirektøren legger fram et budsjett der dette er oppnådd i hele økonomiplanperioden. For å oppnå dette uten å innføre eiendomsskatt, har man måttet gjøre følgende prioriteringer: 

  • Gjennomføre effektivitetsforbedringer/kutt i 2025 på totalt 17 mill. kr
    Kommunen er kostnadseffektiv, og er på 6. plass i Norge over kommuner med lavest driftskostnad pr. innbygger. Det er derfor vanskelig å kutte uten at det går ut over tjenestetilbudet
  • Myklerud skole ligger i uregulert område utenfor vekstsonen for Fagerstrand sentrum. Reguleringsprosessen vil derfor trolig strekke seg over minst to år. Det settes av midler til regulering i 2025-2027, slik at byggingen igangsettes i 2028.
  • Gjennomføre et nytt kutt i 2027 på 12 mill. kr, fordelt på alle virksomheter. Som nevnt over er nok tålegrensen nådd for hvor mye kommunen kan effektivisere uten at det går ut over tjenestetilbudet til innbyggerne

Forutsatt at man klarer å ha et forholdsvis høyt netto driftsresultat og disposisjonsfond, kan det veie opp for en høyere lånegjeld i noen år. På den måten får kommunen gjennomført svært tiltrengte oppgraderinger innenfor både skole, sykehjem og idrett. Det man imidlertid ikke kan gjøre, er å redusere netto driftsresultat med varig virkning og samtidig beholde det høye nivået på gjeldsgrad. Det kan medføre en ikke bærekraftig økonomi, jfr. kommuneloven § 14-1, noe som kan/vil gå ut over tjenestetilbudet til innbyggerne. 

De overordnede målene fra kommuneplanens samfunnsdel er førende for strategiene kommunen velger, og i denne økonomiplanperioden er det målet om tilpasset opplæring for barn og unge og digitalisering som peker seg ut i handlingsdelen.

Satsingsområder

  • Barn og unge som vokser opp på Nesodden har tilgang til tjenester og tilbud som er tilpasset deres behov, uansett økonomisk, sosial, kulturell eller helsemessig bakgrunn
    Det er i 2025 bevilget 3,1 mill. kr til å styrke tilbudet for barn som trenger tilpasset opplæring, både innenfor Lillebjørn, Steinerskolen og Follo barne- og ungdomsskole. 
     
  • Digitalisering 
    Digitalisering er en annen viktig faktor som er prioritert i budsjettet. Ved å ta i bruk digitale løsninger kan kommunen effektivisere arbeidsprosesser, redusere kostnader og tilby bedre tjenester til innbyggerne. Det er i budsjettet innarbeidet om lag 0,5 mill. kr til kjøp av fagsystemer som kan effektivisere driften, og til anskaffelse av en plattform som skal sørge for bedre integrasjoner mellom kommunens systemer. 

Alt i alt mener kommunedirektøren at det er lagt fram et godt budsjett og økonomiplan for 2025-2028, som vil bidra til at kommunen fortsetter å levere gode tjenester til innbyggerne.