Siste nytt fra kommunestyret

Onsdag 22. mai møttes folkevalgte og kommuneadministrasjonen til kommunestyre på Tangenten. Her er det viktigste du bør få med deg.

Nesoddens ordfører, Cathrine Kjenner Forsland, er fornøyd med at de fleste sakene ble enstemmig vedtatt på kommunestyremøtet den 23. mai.  Alværn Småbåthavn har fått en kommunal garanti for et lån på 1 200 000 kr, som skal brukes til å rehabilitere småbåthavnen ved å bytte ut gamle flyteelementer. Denne rehabiliteringen vil gjøre bryggen tryggere og gi et bedre tilbud til dagens brukere, samtidig som det legger til rette for friluftsliv og bruk av området rundt Steilene. Kommunestyret vedtok også en prøveordning som lar organisert aktivitet bruke Bakkeløkka flerbrukshall gratis i helgene når det ikke er annen betalt utleie. Forslaget, som kom fra Ivar Høvik, ble enstemmig vedtatt. Målet er å lage lavterskel og gratis arenaer for barn og unge, og tilrettelegge for sosiale møteplasser og aktiviteter som fremmer fysisk aktivitet. Til glede for voksne og utelivsaktører ble det også forskriftsfestet å utvide skjenketidene på Nesodden både innen- og utendørs.

Blir det hotell på Nesodden igjen?

Det er en kjent utfordring at Nesodden mangler et overnattingstilbud og et sted for å avholde større arrangementer og selskaper. Sunnaas sykehus har anslått at det er daglig behov for rundt 20 rom. Et hotell kan bli en storstue for Nesoddens befolkning og skape flere lokale arbeidsplasser, noe Nesodden har et stort behov for.

Et samlet politisk Nesodden har signalisert et ønske om å utforske muligheten for å bygge hotell i området nær Tangen brygge.  I mars 2023 vedtok et enstemmig Nesodden Formannskap at man skulle utrede mulighetene og nå kan det se ut som vi er et skritt nærmere en utredning og en reguleringsprosess.

Ordfører Cathrine Kjenner Forsland foreller at det var hotelldrift på Nesoddtangen fra 1898 frem til 2. verdenskrig. I 1960 ble hotellet Signalen revet, og mye av steinmassene ble brukt til å anlegge parkeringsplass. Hadde det ikke vært fint om et hotell kunne gjenoppstå nettopp på samme steinmasse, spør hun?

Orientering fra Nesodden kirke

Denne ukens kommunestyremøte ble innledet med en orientering fra kirkeverge Anne Irene Nyhus og sogneprest Kristine Skree Kristiansen. De fortalte at over halvparten av Nesoddens befolkning er medlem av kirken, og informerte om det viktige arbeidet kirken gjør for lokalsamfunnet, fra ungdoms- og familiearbeid til sjelesorg og matutdeling. Kirkevergen og sognepresten ønsker å styrke det allerede  gode samarbeidet med kommunen og informerer om planene for kirkens jubileumsår.

Selv etter adskillelsen av kirke og stat i 2017, finansieres kirken gjennom stats- og kommunebudsjetter. Kommunen gir årlige tilskudd til det lokale kirkelige fellesrådet for drift og vedlikehold av kirker og kirkegårder, og kan også bevilge øremerkede midler til spesifikke prosjekter og inngå samarbeidsavtaler om bruk av kirkens eiendommer. Dette sikrer at kirken kan opprettholde sine populære aktiviteter og viktige tjenester til lokalsamfunnet.