Ta båten tilbake!

Bibliotekets sommerkampanje, "Ta båten tilbake", fremhever den daglige reisen mange nesoddinger har med Nesoddbåten. Den er en deilig pause i hverdagen. Hvordan utnytter du denne pausen?

Mor og datter sitter på båten med hver sin bok - Klikk for stort bildeBelina og Tone Rose Tofdalshaug koser seg med lesing på båten Nesodden kommune

Nesodden bibliotek er i gang med en sommerkampanje vi har kalt Ta båten tilbake. Med fokus på båtturen Nesoddtangen – Aker brygge/Lysaker brygge vil vi rette søkelyset mot den fantastiske pausen denne turen er i hverdagen. Som bibliotek, vil vi gjerne oppfordre til å lese bok i denne pausen. Vi vil ellers anbefale å se opp fra mobilen, se hverandre og være til stede i hverdagen. I løpet av kampanjeperioden vil vi være til stede på Nesoddtangen brygge til noen avganger og låne ut bøker. I tillegg gir vi ut kampanje-bokmerker og lager innlegg i sosiale medier med hashtaggen #tabåtentilbake.

I forkant av kampanjen, tok to av oss turen med Nesoddbåten fra Nesoddtangen til Aker brygge og tilbake. Der traff vi blant andre mor og datter Tone Rose og Belina Todalshaug på vei til byen. De er begge ofte å se på Nesodden bibliotek og ville gjerne prate med oss på båten.

- Hva liker du best med turen over fjorden og Nesoddbåten?
- Jeg liker best at båtturen et er avbrekk, et pusterom, sier Belina på 19 år
- Hva liker du å gjøre når du tar båten?
- Jeg liker å se på folk og lese, forteller Tone Rose. Jeg prøver å unngå å være på mobilen. Det er en tydelig endring på båten de siste årene. Veldig mange er på mobilen og snakker mindre sammen på båtturen.
- Jeg har tatt et aktivt valg om å ikke være på sosiale medier, så jeg pleier å lese på båten, forteller Belina.
- Hva leser du på båten?
- På morgenbåten liker jeg å lese fagbøker, men om ettermiddagen leser jeg lettere litteratur, for eksempel feelgood, sier Tone Rose.
- Jeg leser mest romaner, forteller Belina.
- Hvilke bøker anbefaler du å lese på båtturen?
- Jeg anbefaler å lese «I morgen er alt mørkt» sier Belina
- Jeg leser nå «You are the placebo : making your mind matter» av Joe Dispenza og anbefaler den. Jeg anbefaler også «Hvis det skulle komme et menneske» av Thomas Korsgaard og står på venteliste på de to neste bøkene av Korsgaard hos dere, avslutter Tone Rose. Vi ønsker dem god tur videre og god lesning.

Kvinnne invtervjuer sittende mann - Klikk for stort bildeJulie fra biblioteket intervjuer Nicholas Haggar på Nesoddbåten Nesodden kommune

Vi traff også flere på båten som alle liker roen båtturen gir. Man får tid til å slappe av og lese, og se på fjorden. I uke 24 vil vi fra Nesodden bibliotek dukke opp på brygga med bøker og bokmerker. Vi håper å se mange blide nesoddinger og pendlere, og ønsker alle gode leseopplevelser og god båttur. God sommer!