Viktige generasjonsmøter på Nesoddtunet

Forrige uke fikk beboerne på Nesoddtunet besøk av skoleelever fra både Alværn ungdomsskole og Nesodden videregående.

Skolelever i gule t-skjorter utenfor sykehjemmet - Klikk for stort bildeElever fra Nesodden VGS Nesodden kommune

For tredje året på rad har elever fra Nesodden videregående skole vært med å arrangere aktivitetsløype for beboerne på Nesoddtunet, et meningsfylt og morsomt møte mellom ungdommen og de eldre.Den populære aktivitetsløypen ble gjennomført som en del av Livsglededagen for eldre. Nesten tjue elever fra Helse og oppvekst-faget ved Nesodden videregående skole deltok i år i aktivitetsløypa som både utfordret deltakerne med quiz-spørsmål og oppgaver. Elevene bemannet postene og assisterte beboerne fra avdelingene gjennom løypa.

Rekordoppmøte og vannkrig

Dette har utviklet seg til en flott tradisjon, forteller Lucie Bubnova, aktivitets- og frivillighetskoordinator ved Nesoddtunet sykehjem. – Det er tredje året på rad at elever har besøkt oss for å hjelpe til med aktivitetsløypa. Et så omfattende arrangement hadde ikke vært mulig uten hjelp fra så mange dyktige assistenter.

Ledelsen ved sykehjemmet er glade for at det i 2024 var over 30 beboere som deltok, en rekord sammenlignet med tidligere år. De eldre fikk være med på to quiz-stasjoner, de fisket badeender med fiskegarn og forsøkte å treffe en bøtte med vannpistol. Vannpistolen var spesielt populær og ble dagens samtaleemne på huset. Den vekket det barnslige i mange, og det ble til og med litt vennskapelig vannkrig mellom enkelte av beboerne. Aktiviteten ble avsluttet med utdeling av diplom og medalje til alle deltakere, samt kake- og kaffeservering i kantina.

Glade skoleelever bak vaffeljern - Klikk for stort bildeSkoleelevene laget vafler på Nesoddtunet Nesodden kommune

Aktivitetsdag med elever fra Alværn ungdomsskole

Aktivitetsdagen med elever fra faget "Innsats for andre" ved Alværn ungdomsskole var også en suksess.

Været var strålende, og dagen ble derfor tilbrakt utendørs i hagen med fantastisk utsikt over Oslofjorden. Det var satt opp bord for Ludo og kortspill, samt et bord for deilig håndpleie. Elevene serverte både vafler og kaffe til fornøyde beboere. Musikk fra 50- og 60-tallet strømmet fra høyttaleren, og samtalen fløt lett rundt bordene.

– En bedre tilbakemelding på at aktivitetsdagen var hyggelig og vellykket, kunne vi ikke ha fått, sier aktivitetskoordinator Lucie. Hun er veldig takknemlig og fornøyd med elevenes innsats.

De viktige generasjonsmøtene

Kvinne med lyst hår og sort jakke - Klikk for stort bilde Nesodden kommune

– Det er et politisk og administrativt mål å fremme generasjonsmøter, forteller kommunalsjef for helse og omsorg, Anita Nilsen. Innsatsen fra Alværn ungdomsskole og Nesodden videregående er flotte eksempler på øyeblikk som har stor betydning for pasientene på sykehjemmet.

Ledelsen for helse og omsorg ønsker å takke både elever og lærere. – Vi er imponert over hvor mange flotte ungdommer vi har på Nesodden, og deres engasjement gjør en stor forskjell.